sábado, 16 de marzo de 2013

LA TELA COM A SUPORT

La tela és un dels suports més utilitzats al llarg de la història de l'art, se sap que a Egipte, Grècia i Roma ja es va utilitzar la tela com a suport, i durant l'edat mitja també, però l'explotació d'aquest suport comença a partir dels segles XV-XVI i es generalitza per tot Europa amb l'escola veneciana

El teixit (format per un entremat de fils) és la tela sobre la que s'aplica la pintura. El teixit que més s'utilitza per a la pintura és el lli i el cotó.
El bastidor és el marc de fusta sobre el que va clavada la tela i on aquesta es manté tersa.



Avantatges de la tela:

– Transportable
– Econòmica
– Resistència a la tracció i trencament
– Fàcil de preparar
– Superfície regular

Inconvenients de la tela:

– Fongs i bacteris
– Oxidació
– Acció àcids
– Pèrdua d'elasticitat
– Deformacions sobre càrrega constant


Els tipus de suport per a la pintura



Els tipus de fibres i característiques






Els tipus de trama






Pas a pas

1- Amb un martell de goma picar els angles del bastidor, on els llistons de fusta s'uneixen, així el marc queda perfectament simètric i collat.

2- Col·locar el bastidor de fusta sobre la tela en un lloc pla i ampli, el marc s'ha de col·locar de manera que quedin visibles les lletres o segell del venedor que hi té inscrites.

3- Amb una grapadora, posar una grapa al centre d'una de les parts i després al cantó oposat de la fusta (així s'eviten les arrugues de la roba) s'ha de seguir així, tirant amb força i posant grapes a banda i banda de manera intercalada fins a aconseguir tenir la tela ben grapada per totes les parts del bastidor. El resultat final ha de ser una tela molt tensa, i sense arrugues.

5- Preparar el caseïnat amònic posant 50 grams de caseïna per un quart de litre d'aigua i una cullerada sopera d'amoníac. La caseïna fa la funció de la cola, és una collada de llet descremada i mòlta, com que amb l'aigua no es desfà necessita un agent emulsionador, en el nostre cas hem utilitzat l'amoníac. 
S'hauria de deixar reposar la barreja i posteriorment, afegir dos volums més d'aigua, (per evitar l'espessor de la massa). Nosaltres, però, no disposàvem de temps i la nostra barreja no va poder reposar el temps adequat.

6- Amb un pinzell, estenem per tot el llenç el caseïnat amònic sempre en la mateixa direcció. Un cop fet això només cal esperar a que estigui sec i ja podrem pintar!

Aquí  teniu les fotos del procés de la preparació de la tela.
Pd; les fotos no son meves, el dia que vam fer la pràctica no vaig recordar-me de fer-les...










I ara, els comentaris!




No hay comentarios:

Publicar un comentario